Dyt. Tuna Gençer: Sağlıklı Beslenme, Sağlıklı Gebelik

0
254

Sağlıklı besleme hayatın her evresinde çok önemli elbette. Fakat öyle bir altın dönem var ki hayatın her alanına fazlaca özen göstermek gerekiyor; gebelik. Gebelik döneminde dikkat edilmesi gereken hususların başında ise tabi ki beslenme geliyor. Bu önemli konuyu Dyt. Tuna Gençer detayları ile sevgili anne-baba adayları için anlattı.

Tuna Hanım, gebenin beslenmesinin fetüs için önemi nedir?
Bebek tüm besin ihtiyaçlarını anneden sağladığı için hem annenin sağlıklı bir gebelik hem de bebeğin fizyolojik gelişimi ve sağlığı için anne adayının gebelik öncesi besin öğesi gereksinimi önem arz etmektedir. Bu nedenle anne adayının besin depolarının dolu olması konusunda dikkatli olunmalıdır.

Hamilelik sonrası fazla kilolarla başa çıkabilmek için nelere dikkat etmek gerekir?
Bebeğin gelişimi ve annenin ihtiyaçları doğrultusunda bir beslenme programı oluşturmak gerekir. Her trimesterda bebeğin besin öğesi, vitamin, mineral ihtiyacı ve miktarı değişmektedir. Bu doğrultuda annenin mevcut besin depolarını tüketmesini engelleyecek ve anneyi doğumdan sonra emzirme sürecine hazırlarken bebeğin bedensel, zihinsel gelişimini de destekleyen diyet programı oluşturulmalıdır. Doğru bir kilo alımı; zayıf gebede 13-16 kg, normal bir gebede 9- 14 kg, obez bir annede 6- 10 kg iken ikiz gebeliklerdeki aralık normal kiloda bir gebe için 16-20 kg’dır.

Peki, gebelikte 1, 2 ve 3. trimesterda nasıl beslenmeli?
1. trimester dediğimiz gebeliğin ilk döneminde; fetüsün demir ihtiyacı artacağından demir içeriği yüksek besinler tüketilmelidir. Ayrıca bazı vitaminlerin özellikle folik asitin nöral tüp defektleri gibi doğumsal anomalilerin engellenmesinde önemi büyüktür. Bu dönemi takip eden ve bebeğin beyin gelişiminin başlangıcı olan 2. trimesterda demir ihtiyacının yanı sıra kalsiyum, fosfor, çinko, Mn, folik asit, vitamin D, A, C, B12, B2, B6 ve iyot tüketimi de beslenmede çok önemli bir yer alır. 3. trimesterda bebeğin gelişimi diğer dönemlere göre çok daha hızlı bir artış gösterir. Enerji gereksinimi fazla olacağından tatlı tüketme isteği artar. Bebeğin zeka gelişiminin de arttığı bu dönemde omega-3 tüketimi artırılmalıdır. Omega-3 için semizotu ve balık güzel bir kaynak olacaktır.,

Gebelikte Eksik Ya Da Fazla Kilo Alımı
Gebelerde 7 kg’ın altında ve haftada 225 gr altındaki kilo alımı eksik kilo alımıdır. Sadece tek tip beslenme ya da bitkisel kaynaklı beslenme şekli bebeğin gelişimine zarar vereceği gibi gebe için de vitamin ve mineral yetersizliğine neden olacaktır. Aynı şekilde fazla kilo alımı da gebelikte birçok hastalığa neden olur. Bunların başında hipertansiyon ve gestesyonel diyabet (gebelik şekeri) gelmektedir. Bu iki durumun sonuçlarında ise düşük ağırlıklı ya da prematüre doğum, bebeğin gelişiminde sorunlar, normal doğumda zorluk, yetersiz-dengesiz beslenme ile doktor kontrolünde sorunlar ortaya çıkar.

Gebelikte en sık rastlanılan sorunlar ve bunlara önerileriniz nelerdir?
İlk trimesterda karşılaşılan sorun mide bulantısı ve kusmadır. Bunun için ufak tefek beslenme önerileri genellikle 3 ay sürecek olan bu mide bulantılarının kontrolünüzde olmasını sağlayacaktır. Yataktan kalkmadan önce baş ucunuzda muhakkak kuru (çubuk kraker gibi), midenizin bulanmasını önleyecek ufak bir atıştırmalık bulundurun. Yemeklerden önce sıvı tüketmeyin, öğünler arası sıvı tüketin. Peynirli tost gibi kuru gıdalar gün içinde mide bulantısını önleyecektir. Yağlı, tatlı ve kokulu yiyeceklerin tercih edilmemesi bulantıların azalmasını sağlayacaktır.

Diğer bir sorun kabızlık. Bol su içerek posalı besinler tüketmek ve yürüyüş yaparak kabızlık sorunu aşılabilir. Bunların haricinde sabah kuru erik, incir ya da kayısının yanına içilecek bir bardak ılık su da kabızlığa iyi gelecektir.

Yanmalar için ise kalitesiz yağlardan, glikoz şurubu içeren tatlılardan, asitli besinlerden uzak durulmalı, baharat tüketiminden, yatmadan önce çok yemekten kaçınılmalıdır. Süt içmek yanmaları azaltabilir ayrıca günlük su tüketimi 2-3 litre olmalıdır.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here