Sıradışı Bir Diyetisyen: Dyt. Betül Cindoruk

0
117

Hem güzelliği hem de başarısıyla kendine hayran bırakan, Ankara’nın adından sürekli bahsettiği bir diyetisyen; Betül Cindoruk. Kilo sorunu yaşadıktan sonra diyetisyen olmanın trajikomik olduğunu söyleyen Cindoruk’un, kişiye özel hazırladığı beslenme programlarında yasaklar yok. Hatta çikolata bile var. Bu yönüyle de sıradışı bir diyetisyen olarak anılan Betül Hanım ile diyetler hakkında keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.

Betül Hanım, öncelikle doğru bilinen beslenme yanlışları nelerdir?
Bu soru biraz zor bir soru, çünkü o kadar çok ki hangisinden başlayayım bilemedim. Öncelikle bu sıralar çok popüler olan ”az öğün yersek diyabetten, obeziteden korunuruz” gibi bir düşünce var. Bilimsel yaklaşımlar bu tür konularda en önemli gerçeği bize veriyor ve birçok araştırmaya bakıldığında kesinlikle sık öğünle beslenmek diyabetten, kalp hastalıklarından, obeziteden korunmak için en doğru beslenme şekli olduğunu ortaya koyuyor.

Diyet kişiseldir, herkesin diyeti kendine özeldir. Maalesef bir yanlış da başkasının diyetini yaparak bir sonuç almaya çalışmaktır. Diyelim sonuç aldı bu sonuç ne kadar sağlıklı kişi bunu da bilemez.

Biz uzmanlar diyetleri bireylerin hastalıkları, tahlil sonuçları, vücuttaki yağ-kas dağılımına, yeme örüntülerine ve hayat tarzına göre yazarız.

Başka bir yanlış ise diyette yasaklar olduğunu sanmak. Önemli olan neyi, ne sıklıkta, ne miktarda yememiz gerektiği. Hep şunu söylerim, bu dünyada yiyecekler yaratıldı veya icat edildiyse yasak olması için değil elbet tüketilmesi içindir diye. Mesela çikolata en sevilen bir o kadar en korkulan yiyeceklerden biri. Biliyor musunuz, ben her diyette mutlaka çikolata veririm. Neden mi? Öncelikle küçük miktarları bile, bazen 10 bazen 20 bazen 30 gramı tatlı krizlerini en rahat şekilde engelleyecek bir atıştırmalık. Diğer nedeni ise endorfin ve seratonin hormonlarını artırarak mutluluk hissi verir. Unutmadan antioksidan içerikleri sayesinde ömür bile uzattığı kanıtlanmıştır. Anlatmak istediğim şu ki aslında miktarına dikkat edilirse her yiyeceğin bir tılsımı vardır.

Diyet denildiğinde aç kalma ya da az miktarda sürekli meyve ve sebze tüketme algısı var. Diyette bu düşünce ne kadar doğru?
Eğer almamız gerekenden az enerji alırsak öncelikle zamanla metabolizmamızı yavaşlatırız. Dolayısıyla sonraları ‘ne yersem kilo alıyorum’ diyen insanların oluşması hiç de şaşırtıcı olmuyor.

Aç kaldıkça kan şekeri dengemizi bozarız, almamız gereken karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineralleri alamayız. Bunların sonucunda birçok sağlık problemleriyle karşılaşmamız da kaçınılmaz oluyor.

Aynı zamanda beslenme bir matematiktir, vücudumuzun belli miktarlarda protein, yağ ve karbonhidrata ihtiyaç duyar. Meyve-sebze ya da et-süt ürünlerini diyet yapıyorum diye uzun sürelerde dengesiz şekilde tüketirsek yine ciddi sağlık problemleriyle karşılaşabiliriz. Daha öncede dediğim gibi önemli olan dozdur aslında.

Size danışanların genel olarak yaptıkları hatalar nelerdir?
En çok yapılan; yazdığımdan daha az tüketim ya da öğün atlama. Sanıyorlar ki daha az yersek daha hızlı kilo veririz. Biraz önce anlattığım gibi ciddi bir yanılgı. Özellikle de çikolata, sütlü tatlı gibi yiyecekleri diyetlerinde olduğu halde yemekten çekinebiliyorlar. Az su tüketimi de önemli hatalardan biri, ne olursa olsun susuz diyet olmaz. Kabaca söylediğim bir anlatım var; benzinsiz araba sağlam da olsa gitmezse diyeti ne kadar düzgünce uygulasak da su içmezsek o kilolar gitmez.

Sağlıklı beslenme için önerebileceğiniz basit kurallar var mı?
Klasik gelebilir ama evet çok önemli, kahvaltıyı kesinlikle atlamayın. Hatta kahvaltı için özenin, geçiştirmeyin. Her gün yumurta yemeye çalışın. Anne sütüne en yakın besin unutmayın.

Daha önce de dediğim gibi matematiğe uyun ve dengeli beslenin.

Tahılları sevin, tahıldan korkmayın, önemli olan kullandığınız tahıl çeşididir. Tam buğday, çavdar, tam tahıl, rüşeym hayatınızda mutlaka olmalı. Süt ürünlerini her gün tüketin. Ama yıllardır gözlemlediğim kadarıyla sağlıklı diye çok fazla tüketim olabiliyor. Lütfen kararında tüketin.

Etten korkmayın; önemli olan yağ miktarı, et deyince kırmız ve beyaz etin tümünü diyorum aslında. Her gün hayatınızda bir şekilde bulunsun özellikle de balık.

Yoğun çalışan bir kişi kıştan bahara geçerken nasıl beslenmeli, nelere dikkat etmeli?
Birçok danışanımda aslında en çok yaşadığımız sorun; ‘yoğun çalışıyorum, ara öğün yapamıyorum’ diyorlar. Bu konuda en çok yardımım kuru meyveler, kavrulmamış kuruyemişler miktarına dikkat etmek kaydıyla kurtarıcı oluyor, hemen her yerde tüketimi kolay oluyor. Ayrıca kolayca tüketilen ayran, süt, hatta sütlü kahve kolay ve güzel ara öğünler oluyor.

Mevsim geçişinde korunmak için bol antioksidan tüketmek önemlidir. Özellikle kırmızı meyveler bu konuda başı çekiyor. Taze ya da kurularını tüketmekte fayda var. Aynı şekilde C vitamini tüketimi de bir o kadar mevsim geçişlerinde önemlidir. Bilinen C vitamini kaynağı turunçgillerken, aslında daha da yüksek C vitamini içeren ama bir o kadar bilinmeyen sebze/meyvelerse; kivi, çilek, domates, kırmızı ve yeşil biber olarak sıralayabilirim.

Popüler diyetler ya da kürler hakkında ne düşünüyorsunuz?
Diyet sizin parmak iziniz kadar size özel olmalıdır. İsminde popüler diye başlıyorsa bir düşünmek ve kaçmak gerek diye düşünüyorum.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here