Dyt. Dilara Günaldı: “Diyette Vücudu Aç Bırakmak Yanlış”

0
70

Zayıf görünmenin moda olduğu günümüzde insanlar özellikle de kadınlar diyet ve sporu bir arada götürerek hem kilo verme hem de güzel görünme derdine düşmüş durumdalar. Uzman birisine danışıp da sağlıklı kilo vermek yerine yakınlarından görüp ya da kendi kendine diyet yapanların da sayısı az değil elbette. Ama kabul etmeliyiz ki, tüm uzmanların ortak kararı herkesin kendine özel diyet, vardır ve diyet sağlıklı yaşam üzerine kuruludur. Bu konuda insanların kafasında oluşan soruları Duetto Clinic Kilo Yönetimi Diyetisyeni Dyt. Sevil Dilara Günaldı dergimiz okurları için cevapladı.

Dilara Hanım, hayatımızda sağlıklı beslenmenin önemi nedir?
Kişinin yaşamını devam ettirebilmesi için beslenmesi gerekir. Fakat beslenme sadece istenilen besinlerin tüketilmesiyle ya da karın doyurmak amacıyla olmamalıdır. Vücudunun belli bir işleyişi ve bu işleyiş için ihtiyaç duyduğu bazı besin ögeleri vardır. İstenmeyen kilolardan kurtulmak için kısa bir süre sağlıklı beslenmek değil de sağlıklı beslenmeyi yaşam tarzı haline getirmek gerekir. Unutmayın, bu hayatta sahip olduğunuz en özel şey sağlığınız ve bedeniniz!

Diyet yapmalarına rağmen kilo veremeyen kişilerin yaptıkları yanlışlar nelerdir?
Kilo verme sürecinde doğru bilinerek yapılan birçok yanlış vardır. Bu yanlışlar kişinin diyet yapmasına rağmen başarı elde edememesine ve motivasyonunu kaybetmesine neden olur.
Vücudu aç bırakmak ve ara öğünleri atlamak yapılan en büyük yanlışlardandır. Hızlı kilo vermek adına yapılan bu yanlışlar tam tersi etki göstererek kişinin kilo vermesini engeller. Öğün atlamak yerine, doğru besinlerin tercih edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.

‘Diyetteyim ekmek yemiyorum’ cümlesi de ne yazık ki sıklıkla duyduğumuz bir başka hatadır. Vücudumuzun enerji için karbonhidratlara ihtiyacı vardır. Bu yüzden beslenmeden karbonhidratlar tamamen çıkarılmamalı, türü değiştirilmelidir. Beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmekler, pirinç yerineyse bulgur olacak şekilde sağlıklı tercih yapılmalıdır. Ve bu konuyla ilgili son olarak şunu söyleyebilirim ki hiçbir besin tek başına mucizevi olmadığı gibi her besinin fazlasının da vücutta yağ olarak depolandığı göz ardı edilmemelidir.

Diyet listesi neden kişiye özel olmalıdır?
Her bireyin metabolizması, yaşam şekli ve yaşam kalitesi birbirinden farklı olduğu için beslenme programları da tamamen kişiye özel planlanmalıdır. Diyet listeleri oluşturulurken kişinin yaşı, boyu, kilosu, cinsiyeti, kan parametreleri, yaşam şekli ve fiziksel aktivite sıklığı gibi etmenler ayrı ayrı değerlendirilir.

Diyet planlaması yapılırken mutlaka kan tahlillerine bakılmalıdır. Kişinin sağlık problemleri bilinmeden uygulanan program başarı elde edememesine neden olacaktır. Vücudu tanımak ve oluşabilecek herhangi bir dirence (insülin, tiroid, vitamin ve mineral eksikliği gibi) göre hareket etmek gerekir.

Örnek vermek gerekirse; aynı yaşta, aynı kiloda ve aynı boyda olan bir kadın ile bir erkeğe aynı diyet programı verildiği takdirde iki farklı sonuç ile karşılaşılacaktır. Çünkü erkek metabolizmasıyla kadın metabolizması birbirinden çok farklıdır. Bu ortak diyet erkek için yetersiz kalırken kadın için ihtiyaçlarının üstünde olacaktır.

Arkadaşınızın, kardeşinizin veya eşinizin uyguladığı program sizin de aynı şekilde kilo vermenizi sağlamaz hatta sağlıksız bir tablonun ortaya çıkmasına bile neden olabilir. Unutmayın diyet parmak izi gibi kişiye özeldir. Size en uygun diyet listesini diyetisyeniniz planlayacaktır.

Güzel bir diyet programıyla kilo verdik, peki kilomuzu korumak için neler yapmalıyız?
Verilen kiloların geri alınmasının en büyük nedeni sağlıklı beslenme alışkanlıklarının sürdürülememesi ve eskiden yapılan beslenme hatalarının tekrarlanmasıdır. Yapılan birçok bilimsel çalışmada da görüldüğü gibi en iyi diyet sürdürülebilir ve kişiyi mutlu eden diyettir. Kilo verme döneminde uygulanan program sizin yaşam şeklinize göre planlandığında sonrasındaki kilo koruma süresi de kalıcı olacaktır. Beslenmedeki dengeyi ayarlamak, yasaksız yemeyi öğrenmek ve fiziksel aktiviteyi alışkanlık haline getirmek kilonuzu koruyup formda kalmanızı sağlayacaktır.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here